Tekorten in de Automotive? Never waste a good crisis!
Chip tekorten, COVID-19, dure grondstoffen en geen personeel, crises genoeg om je af te leiden. Iedereen weet dat een crisis ook kansen biedt, maar welke tools zet je in om je eigen succes te garanderen?
De invloed van COViD-19 en het chip tekort begint behoorlijk voelbaar te worden en misschien voorlopig ook te blijven. Hoe lang houdt dat aan? De pessimisten hebben het over 2023, maar we hopen natuurlijk op een (fors) betere situatie in de loop van 2022.
Grote impact
De impact is groot, voorraden nieuwe auto’s zijn laag en drogen op. Gebruikte auto’s verkopen zo goed als zichzelf, zijn bijna niet te vinden EN niet aan te slepen want de klant is er wel. Een combinatie die de prijzen omhoog stuwt.
Onze sector is door de impact van de pandemie behoorlijk veranderd. De digitalisering van het verkoopproces heeft een vlucht genomen en ook de rol van de verkoper is hier vaak al op aangepast. Deze begeleidt de koper zelfs al online in zijn zoektocht (“co-navigatie”, David Kain, #DCDW event 8-9-21). Maar ook het verkopen van (variabele) levertijden is weer vol onder de aandacht.
Rendement
Voor een dealer zijn al deze omstandigheden een grote drijfveer om ook te kijken naar de impact op zijn rendement. Niet alleen de prijzen van nieuwe en gebruikte auto’s variëren snel. Ook de aandacht voor de opbrengst per auto wordt steeds belangrijker. De focus op de verkoop van producten die extra rendement opleveren (naast de auto) is erg actueel, de penetratiegraad moet omhoog. Of het nu gaat om een leasecontract, leder-inbouw, een speciale wax behandeling of een onderhoudscontract, een dealer zet alle zeilen bij om het maximale uit een transactie te halen.
De ideale manier om snel en effectief hier op te schakelen is, naast de juiste info en aandacht, een (tijdelijke) incentive voor de medewerkers die deze producten onder de aandacht houden. Incentives zijn vaak snel inzetbaar en bewezen effectief. Voor de huidige (Multi-merk) dealer ligt er wel een uitdaging om dit voor al zijn verkopers tegelijk en met eenzelfde beloning in te regelen.
Snel schakelen
Challenge Plus, het beloningsplatform voor de autobranche biedt hierin een snelle helpende hand. Dit platform is, gebaseerd op pay-per-use, vooral gericht op het behalen van resultaat. Een data-gedreven platform met alle incentives binnen uw bedrijf op één plek. Met minimale inzet van de eigen organisatie en maximaal resultaat.
De inzet van Challenge Plus binnen uw bedrijf kan snel, is bewezen effectief en geeft u grip op het resultaat binnen uw organisatie. Geen overbodige luxe in deze boeiende maar vooral roerende tijd.
Weten wat Challenge Plus voor uw organisatie kan betekenen?
Bel Jack (06 5318 4463) of Rick (06 8387 9904) voor een vrijblijvend gesprek.
Challenge Plus. Alle incentives op één plek.
Challenge Plus is een volledig data-gedreven beloningsplatform voor dealers en deelnemers en werkt zonder vaste kosten voor importeurs, banken en leveranciers.
Meer weten? Ga naar https://www.linkedin.com/company/challengeplus/
